Siirry pääsisältöön

Kokemuksia kestävän kehityksen työryhmän perustamisesta ja sen työskentelystä

Syksyllä 2019 opistolla alettiin keskustella siitä, mitä pitäisi seuraavaksi kehittää. Kestävä kehitys vaikutti varteenotettavalta vaihtoehdolta. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaisi? Asiaan perehdyttiin mm. OKKA-säätiön kautta ja tutustuttiin Kestävän kehityksen globaaliin toimintaohjelma Agenda 2030:een. Kokemuksia oli kertynyt myös muista opistoista, esim. Äänekosken kansalaisopisto Koskelasta. Päätettiin aloittaa vähitellen, ilman sertifiointitavoitetta. Päätettiin myös hakea keväällä 2020 laatu- ja kehittämisrahoitusta OPH:lta. Huomattiin, että kestävä kehitys oli terminä laajentunut kestäväksi elämäntavaksi.

Mitä opettajakunta asiasta ajattelee?

Kestävän kehityksen työryhmän ajatusta esiteltiin opettajille. Suunnitelmana oli, että 1) kestävän kehityksen ohjelmaan kirjataan koulun tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseksi opetuksessa ja koulun arjessa. 2) Jotta asiat tulisivat myös oikeasti tehdyiksi, ohjelmassa sovitaan toimenpiteistä, vastuista, aikataulusta, resursseista ja seurannasta. 3) Ohjelmaa päivitetään itsearvioinnin perusteella vuosittain.

Opettajia pyydettiin valitsemaan mielestään tärkeimpiä kehityskohteita ekologisen ja taloudellisen kestävyyden sekä sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden alalta. Opettajia myös kannustettiin liittymään mukaan työryhmään. Ekologisen ja taloudellisen kestävyyden alalta opettajat nostivat mielestään tärkeimmiksi teemoiksi jätteen synnyn ja kierrätyksen sekä vastuulliset hankinnat ja kestävän kulutuksen. Sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden alalta tärkeimmäksi nousi henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi sekä kulttuuriympäristö, tavat ja perinteet.

Työryhmän kutsumien koolle

Satunnaisotannalla lähetettiin kutsu 3 % opiskelijoista (132 henkilöä), opettajille sekä opiston johtokunnan edustajille. Mukaan lähti 12 henkilöä, vetäjiä oli kaksi. Mukana oli 6 tuntiopettajaa, 5 opiskelijaa ja 1 johtokunnan edustaja. Ryhmään kuului 8 naista ja 4 miestä, ryhmän keski-ikä oli 54 v.

Työryhmän toimintaa

Aloitustapaamisessa määriteltiin, miten ryhmä käsittää kestävän kehityksen eli kestävän elämäntavan ja millaisia määritelmiä siitä on esitetty. Keskusteltiin kestävän kehityksen näkymisestä opiston toimintaa ohjaavissa teemoissa ja päätettiin laatia opistolle kestävän kehityksen toimintasuunnitelma.

OKKA-säätiön kanssa aloitetun yhteistyön myötä ymmärrettiin, että työtä olisi hyvä lähteä tekemään itsearvioinnin pohjalta. Säätiöltä saatiin käyttöön arviointivälineeksi vapaalle sivistystyölle suunnatut kestävän tulevaisuuden indikaattorit. Niiden avulla voidaan arvioida oppilaitoksen opetuksen, toimintakulttuurin ja johtamisen nykytilannetta. Arviointia kokeiltiin toteuttaa koronan vuoksi myös etänä, mutta se koettiin hankalaksi. Varsinaisesti arviointi toteutettiin lopulta lähitapaamisissa.

Arvioinnin tulokset käytiin läpi ja tulosten pohjalta päätettiin, mitkä painopisteet nostetaan kestävän kehityksen ohjelmaan. Valittujen painopisteiden pohjalta hallinto laati esityksen kestävän kehityksen ohjelmaksi ja kestävän kehityksen työryhmä hyväksyi sen opiston hallinnolle esitettäväksi yhden kommenttikierroksen jälkeen.

Työryhmän toimikausi oli kaksi vuotta. Kokoontumisia oli kaikkiaan 7. 

Ensimmäinen kestävän kehityksen työryhmän kokoontuminen. Kuva Kristiina Väliniemi.

Palautetta kestävän kehityksen työryhmältä

Hyödylliseksi koettiin keskustelu asioista. Avartavaa oli huomata, kuinka eri tavalla ryhmän jäsenet asioista ajattelivat. Jokaisen mielipide koettiin arvokkaaksi ja hyvänä nähtiin, että asioista keskusteltiin avoimesti ja etsittiin yhdessä mahdollisimman hyvää lopputulosta tai ratkaisua. Työskentely sai myös miettimään omaa paikkaa ja vastuuta organisaatiossa. 

Kestävän kehityksen ohjelma 2021-2025

Opiston johtokunta hyväksyi ohjelman talvella 2022 ja se on luettavissa opiston kotisivuilla ja tästä linkistä

Kestävän kehityksen työryhmän toiminta jatkuu

Kahden vuoden toimikauden päätyttyä opistolle koottiin uusi kestävän kehityksen työryhmä jälleen satunnaisotannan avulla. Mukaan kutsuttiin myös opetushenkilöstöä, opiston johtokuntaa sekä aiemman ryhmän jäseniä. Mukaan lähti 10 jäsentä: 2 tuntiopettajaa, 7 opiskelijaa ja 1 johtokunnan jäsen. Heistä kaksi jatkaa edellisestä työryhmästä. Tavoitteena on ohjelman pohjalta valikoida vuosittain painopistealueita ja suunnitella toimintaa vuosittain. Lisäksi tehtävänä on arvioida tehtyä työtä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

60-vuotiaan Kurikkalan Setlementin lämminhenkinen juhla

Kansalaisopistossa mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen, kuntalaisille yhteisöllinen paikka kasvaa ja kehittyä ja tulevaisuudessa arvokkaan tehtävän jatkaminen olivat esiin nousseita teemoja, kun  27.10.2024 juhlittiin Kurikkalan Setlementin 60-vuotisjuhlia. Kurikkalan salin olivat juhlaa varten koristelleet Taidekoulu Tekevän kuvataiteen ja käsityön oppilaat opettajiensa Anne Luoman, Minna Salosen ja Niina Keltamäen johdolla. Kuva: Heidi Pajuluoma Avaussanoissa Kurikkalan Setlementin toiminnanjohtaja Päivi Rantamäki toivotti tervetulleeksi juhlistamaan yhdistystä, joka perustettiin 1964 ensimmäisenä maaseudun setlementtinä tarjoamaan päivähoitoa ja kansalaisopistotoimintaa. Kurikkalan Setlementin toiminta on vuosikymmenten saatossa muuttunut, mutta kansalaisopistotoiminta on säilynyt vuodesta 1965 lähtien. Kurssitoiminta alkoi kansalaisten perustaidoilla (esim. konekirjoitus ja maatalouden verotus) ja nykyäänkin  perustaitojen opetusta on tarjolla kansalaisopistoissa. Kurikka...

Kurssit hyvä keino sekä saada että antaa hyvää mieltä kanssakulkijoille

Jalasjärveläinen Juha Rossinen-Kaihlamäki opettaa Kurikan kansalaisopistossa mm. tanssikursseja ja piirustusta. - Tykkään työskennellä ihmisten parissa ja viime vuodet ovatkin vetäneet minua yhä enemmän opetustöiden pariin. Pidän tänäkin vuonna erilaisia tanssikursseja lähiseudun kansalaisopistoissa. Tanssin lisäksi pidän myös muita kursseja, joista minulle on kertynyt osaamista matkani varrelta. Näitä ovat esimerkiksi piirustus- ja perspektiivikurssit, puuviilu-intarsia sekä ratkaisukeskeisyyteen perustuvat kurssit, jossa keskitytään mm. siihen, mihin kaikkeen käytämme energiaamme ja kuinka oppisimme keskittämään huomiomme niihin asioihin, jotka ovat meille aidosti tärkeitä. - Tanssin puolelta olen käynyt aikoinaan Suomen Tanssiurheiluliiton seuraohjaajakoulutuksen ja nykyisin päivitän osaamistani käymällä itse uusilla kursseilla tai yksityistunneilla sen verran, mitä omilta kursseiltani ehdin. Omat kilpatanssivuoteni toivat myös hyvän lisän tanssiosaamiseeni. Piirustusta olen harrast...

Jumpparyhmä on myös sosiaalinen tapahtuma

Jurvassa asuva Ilona Hannuksela opettaa Kurikan kansalaisopistossa Naisten liikunta, Tupenkylä -kurssia Tupen kylätuvalla Jurvassa. Hannuksela on koulutukseltaan fysioterapeutti ja pystyy hyödyntämään ammatillista osaamistaan myös jumpparyhmässä. - Minua kysyttiin kotikylälleni ohjaamaan jumpparyhmää 2007, kun edellinen ohjaaja lopetti ja siitä lähtien olen ohjannut samaa ryhmää. Tämä ryhmä on tullut niin tutuksi, etten osaa lopettaa, joten kyllä tykkään ohjata ryhmääni, Ilona kertoo. Tupenkylän Naisten liikunnassa liikutaan välillä myös ulkona. Kuvassa opettaja Ilona Hannuksela. Kuva: Henna Hannuksela - Jumpparyhmä on myös sosiaalinen tapahtuma, joskus heitetään vitsiä puolin ja toisin ja sitten nauretaan ja jatketaan jumppaamista. Tykkään että ryhmässä on rento ilmapiiri. Ei tämä ole niin vakavaa, vaikka tosissaan tehdäänkin. - Kauden 2022-2023 päätteeksi tehtiin kävelylenkki pelloilla. Keväthanki kantoi hyvin ja retki oli rentouttava. Korona-aikana jumpattiin koko kausi ulkona. Väli...