Siirry pääsisältöön

Kokemuksia kestävän kehityksen työryhmän perustamisesta ja sen työskentelystä

Syksyllä 2019 opistolla alettiin keskustella siitä, mitä pitäisi seuraavaksi kehittää. Kestävä kehitys vaikutti varteenotettavalta vaihtoehdolta. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaisi? Asiaan perehdyttiin mm. OKKA-säätiön kautta ja tutustuttiin Kestävän kehityksen globaaliin toimintaohjelma Agenda 2030:een. Kokemuksia oli kertynyt myös muista opistoista, esim. Äänekosken kansalaisopisto Koskelasta. Päätettiin aloittaa vähitellen, ilman sertifiointitavoitetta. Päätettiin myös hakea keväällä 2020 laatu- ja kehittämisrahoitusta OPH:lta. Huomattiin, että kestävä kehitys oli terminä laajentunut kestäväksi elämäntavaksi.

Mitä opettajakunta asiasta ajattelee?

Kestävän kehityksen työryhmän ajatusta esiteltiin opettajille. Suunnitelmana oli, että 1) kestävän kehityksen ohjelmaan kirjataan koulun tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseksi opetuksessa ja koulun arjessa. 2) Jotta asiat tulisivat myös oikeasti tehdyiksi, ohjelmassa sovitaan toimenpiteistä, vastuista, aikataulusta, resursseista ja seurannasta. 3) Ohjelmaa päivitetään itsearvioinnin perusteella vuosittain.

Opettajia pyydettiin valitsemaan mielestään tärkeimpiä kehityskohteita ekologisen ja taloudellisen kestävyyden sekä sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden alalta. Opettajia myös kannustettiin liittymään mukaan työryhmään. Ekologisen ja taloudellisen kestävyyden alalta opettajat nostivat mielestään tärkeimmiksi teemoiksi jätteen synnyn ja kierrätyksen sekä vastuulliset hankinnat ja kestävän kulutuksen. Sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden alalta tärkeimmäksi nousi henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi sekä kulttuuriympäristö, tavat ja perinteet.

Työryhmän kutsumien koolle

Satunnaisotannalla lähetettiin kutsu 3 % opiskelijoista (132 henkilöä), opettajille sekä opiston johtokunnan edustajille. Mukaan lähti 12 henkilöä, vetäjiä oli kaksi. Mukana oli 6 tuntiopettajaa, 5 opiskelijaa ja 1 johtokunnan edustaja. Ryhmään kuului 8 naista ja 4 miestä, ryhmän keski-ikä oli 54 v.

Työryhmän toimintaa

Aloitustapaamisessa määriteltiin, miten ryhmä käsittää kestävän kehityksen eli kestävän elämäntavan ja millaisia määritelmiä siitä on esitetty. Keskusteltiin kestävän kehityksen näkymisestä opiston toimintaa ohjaavissa teemoissa ja päätettiin laatia opistolle kestävän kehityksen toimintasuunnitelma.

OKKA-säätiön kanssa aloitetun yhteistyön myötä ymmärrettiin, että työtä olisi hyvä lähteä tekemään itsearvioinnin pohjalta. Säätiöltä saatiin käyttöön arviointivälineeksi vapaalle sivistystyölle suunnatut kestävän tulevaisuuden indikaattorit. Niiden avulla voidaan arvioida oppilaitoksen opetuksen, toimintakulttuurin ja johtamisen nykytilannetta. Arviointia kokeiltiin toteuttaa koronan vuoksi myös etänä, mutta se koettiin hankalaksi. Varsinaisesti arviointi toteutettiin lopulta lähitapaamisissa.

Arvioinnin tulokset käytiin läpi ja tulosten pohjalta päätettiin, mitkä painopisteet nostetaan kestävän kehityksen ohjelmaan. Valittujen painopisteiden pohjalta hallinto laati esityksen kestävän kehityksen ohjelmaksi ja kestävän kehityksen työryhmä hyväksyi sen opiston hallinnolle esitettäväksi yhden kommenttikierroksen jälkeen.

Työryhmän toimikausi oli kaksi vuotta. Kokoontumisia oli kaikkiaan 7. 

Ensimmäinen kestävän kehityksen työryhmän kokoontuminen. Kuva Kristiina Väliniemi.

Palautetta kestävän kehityksen työryhmältä

Hyödylliseksi koettiin keskustelu asioista. Avartavaa oli huomata, kuinka eri tavalla ryhmän jäsenet asioista ajattelivat. Jokaisen mielipide koettiin arvokkaaksi ja hyvänä nähtiin, että asioista keskusteltiin avoimesti ja etsittiin yhdessä mahdollisimman hyvää lopputulosta tai ratkaisua. Työskentely sai myös miettimään omaa paikkaa ja vastuuta organisaatiossa. 

Kestävän kehityksen ohjelma 2021-2025

Opiston johtokunta hyväksyi ohjelman talvella 2022 ja se on luettavissa opiston kotisivuilla ja tästä linkistä

Kestävän kehityksen työryhmän toiminta jatkuu

Kahden vuoden toimikauden päätyttyä opistolle koottiin uusi kestävän kehityksen työryhmä jälleen satunnaisotannan avulla. Mukaan kutsuttiin myös opetushenkilöstöä, opiston johtokuntaa sekä aiemman ryhmän jäseniä. Mukaan lähti 10 jäsentä: 2 tuntiopettajaa, 7 opiskelijaa ja 1 johtokunnan jäsen. Heistä kaksi jatkaa edellisestä työryhmästä. Tavoitteena on ohjelman pohjalta valikoida vuosittain painopistealueita ja suunnitella toimintaa vuosittain. Lisäksi tehtävänä on arvioida tehtyä työtä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ohjelma: Kevätnäyttelysuunnistus 27.-28.4.2024

Päivitetty 12.4.2024. Tiedot päivittyvät. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna järjestetään Kurikan kansalaisopiston kuvataiteen ja käden taitojen kevätnäyttely  kurssien toimitiloissa . Näyttely on avoinna la 27.4. klo 10-14 ja su 28.4. klo 12-18. Vierailla voi valitsemissaan kohteissa. Kannustamme osallistumaan näyttelysuunnistukseen siten, että kahden päivän aikana kiertää monta näyttelykohdetta ja kerää leimoja näyttelypassiin. Täyden passin (6 vierailukohdetta) voi palauttaa mihin tahansa näyttelykohteeseen ja näin osallistua opistolahjakorttien arvontaan. Näyttelypasseja ja ohjelmia saa kirjastoilta ja opistolta 17.4. alkaen. Niitä on jaossa myös kaikissa näyttelykohteissa. Merkitse päivä jo kalenteriin ja seuraa tiedotusta! Monissa näyttelypisteissä myynnissä kahvia ja arpoja. Vierailtavat kohteet Jalasjärvi Iloniemi, opistotila , Koskitie 5, Jalasjärvi  Keramiikka,  Kivat käsityöt, Kudonta, Lasityöt, Lasten kuvataiteen perusopetus, Makramee, Tölkinavaajatyöt  Luopajärven kudonta

Käsityön ilon jakaminen viikon huippuhetkiä

Kurikkalaislähtöinen kädentaitojen opettaja Riitta Koskinen opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä hetkellä Kudonta ja käsityö -kursseilla sekä lyhyillä kranssien, kynttilöiden ja korttien valmistamisen kursseilla. Tarjolla oli syksyllä myös Kangaspuilla kutomisen perusteita -kurssi, joka on laadittu osaamisperusteiseksi siten, että halutessaan opiskelija voi saada siitä opintopisteitä.  Riitta on ahkera käsitöiden tekijä itsekin.  - Päivitän omilla käsitöilläni  @rullaliisa Instagram-tiliä ja nautin käsityösohvani idearikkaudesta. Kerron myös Kurikan kansalaisopiston Facebook-tilillä kädentaitoryhmieni kuulumisia pari kertaa kuukaudessa. Kuva Timo Niemelä - Kurikan kansalaisopiston lisäksi opetan Kauhajoen kansalaisopistoissa ja opettaminen on tällä hetkellä ainoa työni. Koska nyt on joulutauko, käytän aikani opiskeluun ja käsitöihin. Aloitin elokuussa Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot, ja nyt aion kiriä opintojani ja kutoa i

Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa

Kurikkalainen Kristiina Lohiluoma opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä lukukaudella grafiikkaa kankaalle, sekä ohjaa kuntouttavan työtoiminnan Joppari-ryhmää.  Kristiina Lohiluoma Aiemmin ohjelmassa on ollut myös  lino/puupiirroskurssi ja metalligrafiikkaa. Kurikan kansalaisopiston lisäksi Lohiluoma opettaa myös muissa alueen kansalaisopistoissa. Kevätkokous. Metalligrafiikkaa. Perinteinen kuparilevyn viivasyövytys ja hartsilla sävypinnat. - Opin grafiikan tekemiseen olen hankkinut vuosien varrella eri kansalaisopistojen kursseilla.  Useiden vuosien kurssien jälkeen alettiin kyselemään valmiutta siirtyä ohjaamaan metalligrafiikan kurssille. Sehän sopi. Hankittu tietotaito on hyvä siirtää nuoremmille sukupolville, Kristiina kertoo. Monotypia 1/1, painettu eläviä kasveja käyttäen. - Oppiminen on elinikäistä. Useimmiten uuden tietotaidon oppiminen on hauskaa. Ryhmässä vuorovaikutus on antoisaa. Asioihin saa uusia näkökulmia. Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa. Tutustuu