Siirry pääsisältöön

Ketkä meillä tätä opiskelevat? Profilointi parantaa asiakastuntemusta

Kansalaisopiston asiakkaista tiedetään opistoilla yleisellä tasolla melko paljon. Opiskelijahallintojärjestelmä tarjoaa helposti tietoja siitä, montako opiskelijaa opistossa on yhteensä ja kuinka suuri osa heistä on miehiä, kuinka suuri osa naisia ja mikä on heidän kotikuntansa. Tilastointia varten tiedustellaan opiskelijoilta myös mm. koulutustaustaa ja tämänhetkistä työllisyystilannetta. Eri aineiden opiskelijamäärät ovat tiedossa. Mutta kun halutaan tietää, millaiset opiskelijat meillä oikein opiskelevat saksaa tai ompelua - ja miten, joudutaan turvautumaan enemmän mutu-tuntumaan.

Kurikan kansalaisopistossa päätettiin hanketyönä syksyllä 2019 selvittää, millaisia seikkoja asiakkaiden tarkempi profilointi tuo esiin ja voiko profilointia hyödyntää kurssisuunnittelussa sekä markkinoinnissa ja viestinnässä. Kokeiluun valittiin erityyppisiä kursseja, sekä lyhytkursseja että pitkiä, koko lukuvuoden kestäviä kursseja: järjestyksenvalvojakurssit, puutarha-alan kurssit (omenapuun leikkaus), nais- ja sekakuorot, vaateompelun ja puutyön kurssit, metalli-, puukko- ja taontakurssit sekä posliinimaalauksen kurssit. 

Tarkasteluun otettiin viisi lukuvuotta ja profiiliin kerättiin tiedot sukupuolesta, iästä, tämänhetkisestä työtilanteesta ja koulutustaustasta. Selvitettiin, kuinka pitkään saman harrastuksen parissa viihdyttiin, mille muille opiston kursseille tyypillisesti osallistuttiin ja miltä Kurikan postinumeroalueelta kurssille tultiin. Selvitettiin myös, kuinka moni opiskelijoista käy vain tällä yhdellä kurssilla ja kuinka suuri osuus opiskelijoista on mukana vain yhden lukuvuoden.

Profiloinnissa selvitettyjä tietoja nais- ja sekakuorolaulun opiskelijasta



Miten kursseilla käydään?

Tuloksia on mielenkiintoista lukea. Esimerkiksi lyhyillä puutarhakursseilla käyvät ovat aktiivisia opistolaisia muutenkin (osallistuvat keskimäärin 5,7 muulle kurssille), kun taas lyhyillä järjestyksenvalvojakursseilla käyvät ei juurikaan käytä opiston palveluja muuten (osallistuvat keskimäärin 0,7 muulle kurssille). Korkein keski-ikä on puutarhakursseilla, matalin posliininmaalauksessa. 

Uskollisimpia kurssilla käyjiä ovat puutyön opiskelijat, jotka viihtyvät kurssillaan keskimäärin 3,2 vuotta. Otantaan valittujen lyhytkurssien luonne taas on sellainen, että niille ei ole tarvetta tulla uudelleen useina peräkkäisinä vuosina. Keskimäärin kaikilla mukana olleilla pitkillä kursseilla 37 % opiskelijoista viihtyy mukana vain yhden lukuvuoden. Toki kurssikohtaiset erot ovat isoja.

Miten tuloksia voi hyödyntää?

Useiden kurssien yhteenveto kirkastaa ainekohtaisesti, onko opiskelijamäärä nousussa vai laskussa, mikä on opiskelijoiden ikä- ja sukupuolijakauma ja miltä kunnan alueilta opiskelijat tulevat. Kun tiedetään, millaisia opiskelijoita kurssilla on, voidaan nähdä, keitä sieltä puuttuu. 

Kurssia voidaan räätälöidä palvelemaan yhä paremmin nykyisenkaltaisia opiskelijoita, tai ryhtyä tarvittaessa miettimään, miten saada mukaan nyt puuttuvien ihmisryhmien edustajia. Jos jollakin kurssilla valtaosa osallistujista tulisi joltakin tietyltä alueelta, voisi olla aiheellista selvittää, voiko kurssi siirtyä kyseiselle alueelle.

Luvut paljastavat kunkin aineen vetovoiman lisäksi sen pitovoiman. Miten hyvin kurssilla viihdytään? Jos yhden vuoden jälkeen lopettavia on paljon, voi ryhtyä miettimään, onko kurssin kuvaus kohdallaan. Tai mitä voisi tehdä, että motivaatio jatkaa harrastuksen parissa kasvaisi.

Profilointeja voi hyödyntää myös markkinoinnissa ja viestinnässä. Sosiaalisen median mainontaa voi kohdentaa ikäryhmän ja muun kiinnostuksen mukaan. Jos kohderyhmä näyttää siltä, että some ei heitä tavoita, kannattaa valita muu tiedotuskanava. 

Kun tiedetään vaateompelun opiskelijoiden osallistuvan ahkerasti muillekin käden taitojen kursseille, kannattaa varmistaa, että he saavat tietoonsa opiston käden taitojen kurssien tarjonnan. Puutyön opiskelijat osallistuvat usein tvt-kursseille, joten heille kannattaa niistä vinkata. Omenpuun leikkauksen kursseilla käyneet osallistuvat myös muille puutarhakursseille, kannattaa siis vinkata.

Asiakkaiden profilointi kyllä syventää ymmärrystä opiston opiskelijoista ja tuo lisää työkaluja niin kurssien kehittämiseen kuin viestintään ja markkinointiinkin. Aikaa ja viitseliäisyyttä työ vaatii, mutta kokemukset houkuttelevat jatkamaan. Työn alla onkin seuraavaksi käden taitojen lyhytkurssien opiskelijaprofiilien selvittäminen. Jos profiilien halutaan pysyvän ajan tasalla, myös jo laadittuja profiileja tulee päivittää. 

Mielessä kannttaa kuitenkin pitää myös se, että keskiarvo ei kerro koko totuutta ja totuus voi piiloutua taulukoihin. Profiili on vain yksinkertaistettu kuva vaihtelevasta opiskelijajoukosta. Esimerkiksi posliininmaalauksessa on tutkitusta joukosta alhaisin keski-ikä, vaikka suurin osa opiskelijoista on iältään 70-79-vuotiaita.

Asiakasprofiileja on Kurikan kansalaisopistossa laadittu osana Opetushallituksen rahoittamaa 'Asiakas framille' -laatu- ja kehittämishanketta. 

Lisätietoja:

Päivi Rantamäki, rehtori
p. 044 724 8700
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kristiina Väliniemi, koulutussuunnittelija
p. 044 237 2480
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ohjelma: Kevätnäyttelysuunnistus 27.-28.4.2024

Päivitetty 12.4.2024. Tiedot päivittyvät. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna järjestetään Kurikan kansalaisopiston kuvataiteen ja käden taitojen kevätnäyttely  kurssien toimitiloissa . Näyttely on avoinna la 27.4. klo 10-14 ja su 28.4. klo 12-18. Vierailla voi valitsemissaan kohteissa. Kannustamme osallistumaan näyttelysuunnistukseen siten, että kahden päivän aikana kiertää monta näyttelykohdetta ja kerää leimoja näyttelypassiin. Täyden passin (6 vierailukohdetta) voi palauttaa mihin tahansa näyttelykohteeseen ja näin osallistua opistolahjakorttien arvontaan. Näyttelypasseja ja ohjelmia saa kirjastoilta ja opistolta 17.4. alkaen. Niitä on jaossa myös kaikissa näyttelykohteissa. Merkitse päivä jo kalenteriin ja seuraa tiedotusta! Monissa näyttelypisteissä myynnissä kahvia ja arpoja. Vierailtavat kohteet Jalasjärvi Iloniemi, opistotila , Koskitie 5, Jalasjärvi  Keramiikka,  Kivat käsityöt, Kudonta, Lasityöt, Lasten kuvataiteen perusopetus, Makramee, Tölkinavaajatyöt  Luopajärven kudonta

Käsityön ilon jakaminen viikon huippuhetkiä

Kurikkalaislähtöinen kädentaitojen opettaja Riitta Koskinen opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä hetkellä Kudonta ja käsityö -kursseilla sekä lyhyillä kranssien, kynttilöiden ja korttien valmistamisen kursseilla. Tarjolla oli syksyllä myös Kangaspuilla kutomisen perusteita -kurssi, joka on laadittu osaamisperusteiseksi siten, että halutessaan opiskelija voi saada siitä opintopisteitä.  Riitta on ahkera käsitöiden tekijä itsekin.  - Päivitän omilla käsitöilläni  @rullaliisa Instagram-tiliä ja nautin käsityösohvani idearikkaudesta. Kerron myös Kurikan kansalaisopiston Facebook-tilillä kädentaitoryhmieni kuulumisia pari kertaa kuukaudessa. Kuva Timo Niemelä - Kurikan kansalaisopiston lisäksi opetan Kauhajoen kansalaisopistoissa ja opettaminen on tällä hetkellä ainoa työni. Koska nyt on joulutauko, käytän aikani opiskeluun ja käsitöihin. Aloitin elokuussa Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot, ja nyt aion kiriä opintojani ja kutoa i

Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa

Kurikkalainen Kristiina Lohiluoma opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä lukukaudella grafiikkaa kankaalle, sekä ohjaa kuntouttavan työtoiminnan Joppari-ryhmää.  Kristiina Lohiluoma Aiemmin ohjelmassa on ollut myös  lino/puupiirroskurssi ja metalligrafiikkaa. Kurikan kansalaisopiston lisäksi Lohiluoma opettaa myös muissa alueen kansalaisopistoissa. Kevätkokous. Metalligrafiikkaa. Perinteinen kuparilevyn viivasyövytys ja hartsilla sävypinnat. - Opin grafiikan tekemiseen olen hankkinut vuosien varrella eri kansalaisopistojen kursseilla.  Useiden vuosien kurssien jälkeen alettiin kyselemään valmiutta siirtyä ohjaamaan metalligrafiikan kurssille. Sehän sopi. Hankittu tietotaito on hyvä siirtää nuoremmille sukupolville, Kristiina kertoo. Monotypia 1/1, painettu eläviä kasveja käyttäen. - Oppiminen on elinikäistä. Useimmiten uuden tietotaidon oppiminen on hauskaa. Ryhmässä vuorovaikutus on antoisaa. Asioihin saa uusia näkökulmia. Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa. Tutustuu