Siirry pääsisältöön

Ketkä meillä tätä opiskelevat? Profilointi parantaa asiakastuntemusta

Kansalaisopiston asiakkaista tiedetään opistoilla yleisellä tasolla melko paljon. Opiskelijahallintojärjestelmä tarjoaa helposti tietoja siitä, montako opiskelijaa opistossa on yhteensä ja kuinka suuri osa heistä on miehiä, kuinka suuri osa naisia ja mikä on heidän kotikuntansa. Tilastointia varten tiedustellaan opiskelijoilta myös mm. koulutustaustaa ja tämänhetkistä työllisyystilannetta. Eri aineiden opiskelijamäärät ovat tiedossa. Mutta kun halutaan tietää, millaiset opiskelijat meillä oikein opiskelevat saksaa tai ompelua - ja miten, joudutaan turvautumaan enemmän mutu-tuntumaan.

Kurikan kansalaisopistossa päätettiin hanketyönä syksyllä 2019 selvittää, millaisia seikkoja asiakkaiden tarkempi profilointi tuo esiin ja voiko profilointia hyödyntää kurssisuunnittelussa sekä markkinoinnissa ja viestinnässä. Kokeiluun valittiin erityyppisiä kursseja, sekä lyhytkursseja että pitkiä, koko lukuvuoden kestäviä kursseja: järjestyksenvalvojakurssit, puutarha-alan kurssit (omenapuun leikkaus), nais- ja sekakuorot, vaateompelun ja puutyön kurssit, metalli-, puukko- ja taontakurssit sekä posliinimaalauksen kurssit. 

Tarkasteluun otettiin viisi lukuvuotta ja profiiliin kerättiin tiedot sukupuolesta, iästä, tämänhetkisestä työtilanteesta ja koulutustaustasta. Selvitettiin, kuinka pitkään saman harrastuksen parissa viihdyttiin, mille muille opiston kursseille tyypillisesti osallistuttiin ja miltä Kurikan postinumeroalueelta kurssille tultiin. Selvitettiin myös, kuinka moni opiskelijoista käy vain tällä yhdellä kurssilla ja kuinka suuri osuus opiskelijoista on mukana vain yhden lukuvuoden.

Profiloinnissa selvitettyjä tietoja nais- ja sekakuorolaulun opiskelijasta



Miten kursseilla käydään?

Tuloksia on mielenkiintoista lukea. Esimerkiksi lyhyillä puutarhakursseilla käyvät ovat aktiivisia opistolaisia muutenkin (osallistuvat keskimäärin 5,7 muulle kurssille), kun taas lyhyillä järjestyksenvalvojakursseilla käyvät ei juurikaan käytä opiston palveluja muuten (osallistuvat keskimäärin 0,7 muulle kurssille). Korkein keski-ikä on puutarhakursseilla, matalin posliininmaalauksessa. 

Uskollisimpia kurssilla käyjiä ovat puutyön opiskelijat, jotka viihtyvät kurssillaan keskimäärin 3,2 vuotta. Otantaan valittujen lyhytkurssien luonne taas on sellainen, että niille ei ole tarvetta tulla uudelleen useina peräkkäisinä vuosina. Keskimäärin kaikilla mukana olleilla pitkillä kursseilla 37 % opiskelijoista viihtyy mukana vain yhden lukuvuoden. Toki kurssikohtaiset erot ovat isoja.

Miten tuloksia voi hyödyntää?

Useiden kurssien yhteenveto kirkastaa ainekohtaisesti, onko opiskelijamäärä nousussa vai laskussa, mikä on opiskelijoiden ikä- ja sukupuolijakauma ja miltä kunnan alueilta opiskelijat tulevat. Kun tiedetään, millaisia opiskelijoita kurssilla on, voidaan nähdä, keitä sieltä puuttuu. 

Kurssia voidaan räätälöidä palvelemaan yhä paremmin nykyisenkaltaisia opiskelijoita, tai ryhtyä tarvittaessa miettimään, miten saada mukaan nyt puuttuvien ihmisryhmien edustajia. Jos jollakin kurssilla valtaosa osallistujista tulisi joltakin tietyltä alueelta, voisi olla aiheellista selvittää, voiko kurssi siirtyä kyseiselle alueelle.

Luvut paljastavat kunkin aineen vetovoiman lisäksi sen pitovoiman. Miten hyvin kurssilla viihdytään? Jos yhden vuoden jälkeen lopettavia on paljon, voi ryhtyä miettimään, onko kurssin kuvaus kohdallaan. Tai mitä voisi tehdä, että motivaatio jatkaa harrastuksen parissa kasvaisi.

Profilointeja voi hyödyntää myös markkinoinnissa ja viestinnässä. Sosiaalisen median mainontaa voi kohdentaa ikäryhmän ja muun kiinnostuksen mukaan. Jos kohderyhmä näyttää siltä, että some ei heitä tavoita, kannattaa valita muu tiedotuskanava. 

Kun tiedetään vaateompelun opiskelijoiden osallistuvan ahkerasti muillekin käden taitojen kursseille, kannattaa varmistaa, että he saavat tietoonsa opiston käden taitojen kurssien tarjonnan. Puutyön opiskelijat osallistuvat usein tvt-kursseille, joten heille kannattaa niistä vinkata. Omenpuun leikkauksen kursseilla käyneet osallistuvat myös muille puutarhakursseille, kannattaa siis vinkata.

Asiakkaiden profilointi kyllä syventää ymmärrystä opiston opiskelijoista ja tuo lisää työkaluja niin kurssien kehittämiseen kuin viestintään ja markkinointiinkin. Aikaa ja viitseliäisyyttä työ vaatii, mutta kokemukset houkuttelevat jatkamaan. Työn alla onkin seuraavaksi käden taitojen lyhytkurssien opiskelijaprofiilien selvittäminen. Jos profiilien halutaan pysyvän ajan tasalla, myös jo laadittuja profiileja tulee päivittää. 

Mielessä kannttaa kuitenkin pitää myös se, että keskiarvo ei kerro koko totuutta ja totuus voi piiloutua taulukoihin. Profiili on vain yksinkertaistettu kuva vaihtelevasta opiskelijajoukosta. Esimerkiksi posliininmaalauksessa on tutkitusta joukosta alhaisin keski-ikä, vaikka suurin osa opiskelijoista on iältään 70-79-vuotiaita.

Asiakasprofiileja on Kurikan kansalaisopistossa laadittu osana Opetushallituksen rahoittamaa 'Asiakas framille' -laatu- ja kehittämishanketta. 

Lisätietoja:

Päivi Rantamäki, rehtori
p. 044 724 8700
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kristiina Väliniemi, koulutussuunnittelija
p. 044 237 2480
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Romanikieli vahva osa identiteettiä

Peräseinäjokelainen Taito Lindeman aloittaa syyskuussa romanikielen opettamisen Kurikan kansalaisopistossa. - Työni ohella olen aktiivisesti mukana myös seurakunnan vapaaehtoistyössä. Olen tehnyt mm. Itä-Euroopan alueella romanien parissa lähetystyötä ja siellä ihaillut, kuinka he puhuvat aivan arkikielenään romanikieltä. Tämä on herättänyt sydämessäni halua tuoda tätä samaa myös omaan kotimaahani. Taito Lindeman - Olen itse oppinut romanikielen lapsuudenkodissa ja vähän lisäksi myös aikuisenakin, pääasiassa ihan puheen kautta. Isovanhempani, vanhempani ja vanhemmat veljeni puhuivat paljon romanikieltä kun asuin vielä kotona, joten en voinut jäädä osattomaksi. - Huolenani on, että romanikieli on vähentynyt runsaasti. Itse näen että kielemme on vahva osa meidän identiteettiä. Toiveenani on että kieli elpyisi ihan puheen tasolle asti. - Haluaisin rohkaista ja kannustaa opettelemaan sitä, minkä olemme aikojen saatossa saattaneet kadottaa. Esi-isiemme kieli on vahva osa romanikult...

60-vuotiaan Kurikkalan Setlementin lämminhenkinen juhla

Kansalaisopistossa mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen, kuntalaisille yhteisöllinen paikka kasvaa ja kehittyä ja tulevaisuudessa arvokkaan tehtävän jatkaminen olivat esiin nousseita teemoja, kun  27.10.2024 juhlittiin Kurikkalan Setlementin 60-vuotisjuhlia. Kurikkalan salin olivat juhlaa varten koristelleet Taidekoulu Tekevän kuvataiteen ja käsityön oppilaat opettajiensa Anne Luoman, Minna Salosen ja Niina Keltamäen johdolla. Kuva: Heidi Pajuluoma Avaussanoissa Kurikkalan Setlementin toiminnanjohtaja Päivi Rantamäki toivotti tervetulleeksi juhlistamaan yhdistystä, joka perustettiin 1964 ensimmäisenä maaseudun setlementtinä tarjoamaan päivähoitoa ja kansalaisopistotoimintaa. Kurikkalan Setlementin toiminta on vuosikymmenten saatossa muuttunut, mutta kansalaisopistotoiminta on säilynyt vuodesta 1965 lähtien. Kurssitoiminta alkoi kansalaisten perustaidoilla (esim. konekirjoitus ja maatalouden verotus) ja nykyäänkin  perustaitojen opetusta on tarjolla kansalaisopistoissa. Kurikka...

Kursseille voi tulla kuka vain - vasta-alkaja tai konkari

Kurikkalainen Anneli Kentta opettaa Kurikan kansalaisopistossa kursseja Nuppilukkolaukut ja -kukkarot sekä Laukut ja reput.  - Ensimmäinen ammattini on ompelija, mutta kun vuosien saatossa ei töitä enää ollut, luin lähihoitajaksi. Työn ohessa opiskelin Suomen Yrittäjäopistossa kädentaidon ohjaajaksi. Monia vuosia olen käynyt kansalaisopiston kursseilla. Minulta kysyttiin vuosi sitten keväällä, jos alkaisin opettamaan Nuppilukkolaukut ja -kukkarot -kurssia .  - Tämän vuoden keväällä kysyttiin, ottaisinko kopin myös Reput ja Laukut -kurssista . Molempiin lupauduin.  - Perheeseeni kuuluu puoliso, lapsia ja lapsenlapsia sekä kääpiövillakoira Rölli. Lapsista 2 asustelee vielä kotona.  - Kursseille voi tulla kuka vain - vasta-alkaja tai konkari - koska malleja on suunniteltu siten, että jokaiselle löytyy jotakin.