Siirry pääsisältöön

Värejä ja vivahteita – värioppiin tutustumassa

Sain olla mukana kuuntelemassa ja katselemassa Taidepajalla Värioppi kuvataiteessa II -kurssilla. Opettaja Minna Salosen opastuksella kurssilaiset käytännössä tutustuivat värien ominaisuuksiin – miten värit ”käyttäytyvät” ja miten ne meihin jokaiseen vaikuttavat. Oli hienoa seurata, miten keskittyneesti kurssilaiset työskentelivät. He olivat saaneet myös opettajalta tuhdin teoriapaketin töidensä taustaksi.

Äärettömän tarkasti ja huolellisesti jokainen laati perusväreistä keltaisesta, sinisestä ja punaisesta johdetun 12-osaisen väriympyrän. 

Väriympyrän laatimista. 

Taustana oli väriopin teoreetikon, Johannes Ittenin väriympyrä. Siinä kullakin värillä on tarkka paikkansa ja värien esiintymisjärjestys on sama kuin sateenkaaressa tai valon spektrissä. Pääväreistä sekoitettiin välivärit ympyrään. Näytti helpolta, mutta sitä se ei todellakaan ollut.

Taitavasti kukin kurssilainen löysi työhönsä ensin päävärit mallin mukaisesti. Kuinka pitikään sekoittaa yhteen lämpimästä ja kylmästä pääväristä ja saada aikaan juuri oikean vivahde. Sitten huolellista välivärien aikaan saamista. Oranssista ei saanut tulla liian punaista eikä liian keltaista, violetista ei liian punaista tai sinistä, vihreä ei saanut olla liian keltainen tai sininen. Vielä oli vuorossa päävärien ja välivärien sekoittaminen. Esim. keltainen + oranssi = keltaoranssi ja juuri oikea sävy, punainen+ oranssi = punaoranssi jne. Näin saatiin 12-osainen väriympyrä.
Väriympyrän laatiminen jatkuu. 

Opettaja Minna Salosen mukaan kun näin itse tekee väriympyrän, värit ”järjestyvät” omaan muistiin. Jokaisen persoona näkyy työssä ja jokaisella on oman näköisensä väriympyrä, kun sitä vertaa vastaavaan painettuun, jossa on ”standardoidut” värit.

Opiskelijat tutustuivat myös värien vuorovaikutukseen. He mm. kokeilivat ”kuullotusta”. Siinä värikerroksia hyödyntäen tuotettiin eri sävyjä. Kokeiltiin yhdistää kylmiä ja lämpimiä sävyjä ja myös erilaatuisia värejä – peite- tai vesivärejä. 


Värien vuorovaikutusta.

Nousi myös esiin, miten tunteet liittyvät väreihin. Väripaperiharjoituksissa taas kokeiltiin, miten taustapaperi saattaa vaikuttaa siihen, miten väri muuttuu tai ei muutu. Miten yksi väri näyttää kahdelta ja samastuu vastakkaisiin taustoihin. Tai kaksi eri väriä näyttää yhdeltä. Miten yksityiskohdat nousevat tajuntaan nopeammin kuin kokonaisuudet.

Yksi väri näyttää kahdelta.

Kaksi eri väriä näyttää samalta.

Kurssilla nostettiin esiin sekin, miten värit synnyttävät erilaisia mielleyhtymiä. Ne ovat toki tulkinnanvaraisia ja myös sidoksissa kulttuureihin. Miten mielletään värit kuiviksi tai märiksi, puhtaiksi tai likaisiksi? Miten vaikuttavat värien pintaominaisuudet? Miten materiaali, johon ne kiinnittyvät, miten vaikuttaa valo? Miten saadaan aikaan haluttu vaikutus – miten väriharmonia?

Ainakin kirjoittajaan teki vaikutuksen kurssilaisten keskittyminen työhönsä, intensiteetti, jolla he tutkivat värien maailmaa ja vaikutusta. Paljon he käsittelivät väriopin asioita kahden päivän aikana. Minna-opettaja ohjasi ja toi esille taustateorioita ja esitteli myös alan kirjallisuutta sekä tiedonlähteitä.

Kurssi on osa aikuisten kuvataiteen perusopetusta Kuvataidekoulu Tekevässä, mutta samalla avoin kaikille osallistujille. Tutustu tarkemmin Kuvataidekoulu Tekevä aikuisille -opintoihin tästä.

Lähteenä käytetty Itten, Johannes, Värien vuorovaikutus, 1991.

- Teksti ja kuvat Suvi Veijalainen




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ohjelma: Kevätnäyttelysuunnistus 27.-28.4.2024

Päivitetty 12.4.2024. Tiedot päivittyvät. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna järjestetään Kurikan kansalaisopiston kuvataiteen ja käden taitojen kevätnäyttely  kurssien toimitiloissa . Näyttely on avoinna la 27.4. klo 10-14 ja su 28.4. klo 12-18. Vierailla voi valitsemissaan kohteissa. Kannustamme osallistumaan näyttelysuunnistukseen siten, että kahden päivän aikana kiertää monta näyttelykohdetta ja kerää leimoja näyttelypassiin. Täyden passin (6 vierailukohdetta) voi palauttaa mihin tahansa näyttelykohteeseen ja näin osallistua opistolahjakorttien arvontaan. Näyttelypasseja ja ohjelmia saa kirjastoilta ja opistolta 17.4. alkaen. Niitä on jaossa myös kaikissa näyttelykohteissa. Merkitse päivä jo kalenteriin ja seuraa tiedotusta! Monissa näyttelypisteissä myynnissä kahvia ja arpoja. Vierailtavat kohteet Jalasjärvi Iloniemi, opistotila , Koskitie 5, Jalasjärvi  Keramiikka,  Kivat käsityöt, Kudonta, Lasityöt, Lasten kuvataiteen perusopetus, Makramee, Tölkinavaajatyöt  Luopajärven kudonta

Käsityön ilon jakaminen viikon huippuhetkiä

Kurikkalaislähtöinen kädentaitojen opettaja Riitta Koskinen opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä hetkellä Kudonta ja käsityö -kursseilla sekä lyhyillä kranssien, kynttilöiden ja korttien valmistamisen kursseilla. Tarjolla oli syksyllä myös Kangaspuilla kutomisen perusteita -kurssi, joka on laadittu osaamisperusteiseksi siten, että halutessaan opiskelija voi saada siitä opintopisteitä.  Riitta on ahkera käsitöiden tekijä itsekin.  - Päivitän omilla käsitöilläni  @rullaliisa Instagram-tiliä ja nautin käsityösohvani idearikkaudesta. Kerron myös Kurikan kansalaisopiston Facebook-tilillä kädentaitoryhmieni kuulumisia pari kertaa kuukaudessa. Kuva Timo Niemelä - Kurikan kansalaisopiston lisäksi opetan Kauhajoen kansalaisopistoissa ja opettaminen on tällä hetkellä ainoa työni. Koska nyt on joulutauko, käytän aikani opiskeluun ja käsitöihin. Aloitin elokuussa Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot, ja nyt aion kiriä opintojani ja kutoa i

Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa

Kurikkalainen Kristiina Lohiluoma opettaa Kurikan kansalaisopistossa tällä lukukaudella grafiikkaa kankaalle, sekä ohjaa kuntouttavan työtoiminnan Joppari-ryhmää.  Kristiina Lohiluoma Aiemmin ohjelmassa on ollut myös  lino/puupiirroskurssi ja metalligrafiikkaa. Kurikan kansalaisopiston lisäksi Lohiluoma opettaa myös muissa alueen kansalaisopistoissa. Kevätkokous. Metalligrafiikkaa. Perinteinen kuparilevyn viivasyövytys ja hartsilla sävypinnat. - Opin grafiikan tekemiseen olen hankkinut vuosien varrella eri kansalaisopistojen kursseilla.  Useiden vuosien kurssien jälkeen alettiin kyselemään valmiutta siirtyä ohjaamaan metalligrafiikan kurssille. Sehän sopi. Hankittu tietotaito on hyvä siirtää nuoremmille sukupolville, Kristiina kertoo. Monotypia 1/1, painettu eläviä kasveja käyttäen. - Oppiminen on elinikäistä. Useimmiten uuden tietotaidon oppiminen on hauskaa. Ryhmässä vuorovaikutus on antoisaa. Asioihin saa uusia näkökulmia. Päivä harrastuksen parissa nollaa päätä ja kroppaa. Tutustuu