Kurikan kansalaisopistossa käynnistyi syksyllä 2019 kokeilu, jossa testattiin kahta eri asiakasraadin mallia. Opistolle perustettiin kokeiluluonteisesti sekä kiinteä asiakasraati, jossa raatiin valitut henkilöt kokoontuvat keskustelemaan, että kerättiin ajatuksia eri yhdistyksiin tehtävien vierailujen aikana.
Kurssikuvauksia käytiin läpi ja mietittiin, millainen tieto on välttämätöntä ja mikä hyödyllistä. Tärkeiksi nähtiin mm. kielten kursseilla tasokuvaukset ja hyödyllistä on, jos kuvauksessa on linkki vaikkapa kirjan esittelysivulle. Kuultiin opiskelijoiden toiveista saada tietyille kursseille lisätunteja tai toiveesta saada muistutusviesti ennen kurssin alkamista. Opiston toimiston optimaalista aukioloaikaa mietittiin ja analysoitiin sitä, missä painettu opinto-ohjelma on onnistunut ja mitä pitäisi kehittää.
Kiinteään raatiin ilmoittautui kaikkiaan 11 henkilöä ja raati kokoontui hankkeen aikana neljä kertaa. Raatilaisia rekrytoitiin lehti-ilmoituksilla, ilmoituksilla opiston somessa sekä satunnaisotannalla opiskelijoille lähetetyllä kutsulla. Yhdistysvierailuja toteutui kaksi, loput suunnitelmat eivät toteutuneet koronarajoitusten vuoksi. Yhdistysvierailuilla tavoitettiin 21 ihmistä.
Tapaamisissa keskusteltiin opiston kurssitarjonnasta ja kerättiin kurssitoiveita. Läpi käytiin myös opiston toimintatapoja. Asiakkaan näkökulmasta esimerkiksi joitakin tiloja voisi nimetä selkeämmin ja kursseja voisi verkkokauppaan ryhmitellä tarkemmin. Raatilaisten kanssa käytiin läpi asiakkaan palvelupolkua sekä mietittiin sitä, missä järjestyksessä tiedot on viisasta opinto-ohjelmassa esittää.
Asiakasraati työssään tammikuussa 2020 |
Kokeilun jälkeen keväällä 2021 opistossa päätettiin jatkaa asiakasraatitoimintaa. Raati tarjoaa opistolle varsin hyödylliseksi koetun väylän saada asiakkaan ääni paremmin kuuluviin. Palvelun tuottajan ja käyttäjän näkökulmat ovat erilaiset ja molemmat hyötyvät siitä, että palvelu toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Neuvottelu ja toisen osapuolen näkökulmaan tutustuminen ovat hyviä työkaluja palvelun kehittämisessä.
Malliksi valikoitui kiinteä, määräaikainen raati. Kokeilussa huomattiin, että kiinteä raati oppi tuntemaan opistoa ja sen reunaehtoja, ja näin näkemys opiston mahdollisuuksista kehittyä syventyi. Raadin jäsenenä myös tuntui oppivan kuuntelemaan ympäristöään siten, että saattoi tuoda opistolle terveisiä muiltakin opiskelijoilta ja kuntalaisilta.
Osa raatilaisista on iloksemme halukkaita jatkamaan raadissa. Uusi, syksyllä 2021 perustettava raati saa siten käyttöönsä sekä edellisen raadin kokemusta että uusien raatilaisten näkemystä.
Vierailut yhdistyksiin tavoittaisivat tietysti lukumääräisesti enemmän potentiaalisia opiskelijoita. Tarjolla olisi joka kerta tuoteita ajatuksia ja mahdollisuus tavoittaa ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin olleet kiinnostuneita opistosta. Eivät vierailut siis jatkossakaan ole poissuljettuja. Kuntalaisia kuullaan ilman koronarajoituksia toimivassa yhteiskunnassa myös erilaisten tapahtumien ja messujen yhteydessä.
Kokeilu toteutettiin Opetushallituksen myöntämän laatu- ja kehittämisrahoituksen turvin osana Asiakas framille -hanketta, joka on ollut käynnissä Kurikan kansalaisopistossa syksystä 2019 lähtien.
Lisätietoja:
Päivi Rantamäki, rehtori
p. 044 724 8700
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto
Kristiina Väliniemi, koulutussuunnittelija
p. 044 237 2480
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto
Kommentit
Lähetä kommentti