Siirry pääsisältöön

Asiakasraati tuo asiakkaan äänen paremmin kuuluviin

Kurikan kansalaisopistossa käynnistyi syksyllä 2019 kokeilu, jossa testattiin kahta eri asiakasraadin mallia. Opistolle perustettiin kokeiluluonteisesti sekä kiinteä asiakasraati, jossa raatiin valitut henkilöt kokoontuvat keskustelemaan, että kerättiin ajatuksia eri yhdistyksiin tehtävien vierailujen aikana. 

Kiinteään raatiin ilmoittautui kaikkiaan 11 henkilöä ja raati kokoontui hankkeen aikana neljä kertaa. Raatilaisia rekrytoitiin lehti-ilmoituksilla, ilmoituksilla opiston somessa sekä satunnaisotannalla opiskelijoille lähetetyllä kutsulla. Yhdistysvierailuja toteutui kaksi, loput suunnitelmat eivät toteutuneet koronarajoitusten vuoksi. Yhdistysvierailuilla tavoitettiin 21 ihmistä.

Tapaamisissa keskusteltiin opiston kurssitarjonnasta ja kerättiin kurssitoiveita. Läpi käytiin myös opiston toimintatapoja. Asiakkaan näkökulmasta esimerkiksi joitakin tiloja voisi nimetä selkeämmin ja kursseja voisi verkkokauppaan ryhmitellä tarkemmin. Raatilaisten kanssa käytiin läpi asiakkaan palvelupolkua sekä mietittiin sitä, missä järjestyksessä tiedot on viisasta opinto-ohjelmassa esittää.

Asiakasraati työssään tammikuussa 2020

Kurssikuvauksia käytiin läpi ja mietittiin, millainen tieto on välttämätöntä ja mikä hyödyllistä. Tärkeiksi nähtiin mm. kielten kursseilla tasokuvaukset ja hyödyllistä on, jos kuvauksessa on linkki vaikkapa kirjan esittelysivulle. Kuultiin opiskelijoiden toiveista saada tietyille kursseille lisätunteja tai toiveesta saada muistutusviesti ennen kurssin alkamista. Opiston toimiston optimaalista aukioloaikaa mietittiin ja analysoitiin sitä, missä painettu opinto-ohjelma on onnistunut ja mitä pitäisi kehittää.

Mitä tietoja opiskelija kurssista tarvitsee ja missä järjestyksessä ne on hyvä kertoa?


Kokeilun jälkeen keväällä 2021 opistossa päätettiin jatkaa asiakasraatitoimintaa. Raati tarjoaa opistolle varsin hyödylliseksi koetun väylän saada asiakkaan ääni paremmin kuuluviin. Palvelun tuottajan ja käyttäjän näkökulmat ovat erilaiset ja molemmat hyötyvät siitä, että palvelu toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Neuvottelu ja toisen osapuolen näkökulmaan tutustuminen ovat hyviä työkaluja palvelun kehittämisessä. 

Malliksi valikoitui kiinteä, määräaikainen raati. Kokeilussa huomattiin, että kiinteä raati oppi tuntemaan opistoa ja sen reunaehtoja, ja näin näkemys opiston mahdollisuuksista kehittyä syventyi. Raadin jäsenenä myös tuntui oppivan kuuntelemaan ympäristöään siten, että saattoi tuoda opistolle terveisiä muiltakin opiskelijoilta ja kuntalaisilta. 

Osa raatilaisista on iloksemme halukkaita jatkamaan raadissa. Uusi, syksyllä 2021 perustettava raati saa siten käyttöönsä sekä edellisen raadin kokemusta että uusien raatilaisten näkemystä.

Vierailut yhdistyksiin tavoittaisivat tietysti lukumääräisesti enemmän potentiaalisia opiskelijoita. Tarjolla olisi joka kerta tuoteita ajatuksia ja mahdollisuus tavoittaa ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin olleet kiinnostuneita opistosta. Eivät vierailut siis jatkossakaan ole poissuljettuja. Kuntalaisia kuullaan ilman koronarajoituksia toimivassa yhteiskunnassa myös erilaisten tapahtumien ja messujen yhteydessä. 

Kokeilu toteutettiin Opetushallituksen myöntämän laatu- ja kehittämisrahoituksen turvin osana Asiakas framille -hanketta, joka on ollut käynnissä Kurikan kansalaisopistossa syksystä 2019 lähtien.

Lisätietoja:

Päivi Rantamäki, rehtori
p. 044 724 8700
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kristiina Väliniemi, koulutussuunnittelija
p. 044 237 2480
etunimi.sukunimi@kurikanopisto.fi
Kurikan kansalaisopisto

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihania lauluhetkiä on tiedossa!

Kurikan kansalaisopistossa monenlaisia musiikin kursseja opettaa jalasjärveläislähtöinen Jenni Packalén. - Olen kasvanut musiikin parissa. Perheeni on hyvin musikaalinen ja jo pienestä likasta lähtien olen harrastanut laulamista, kuorolaulua sekä pianon- ja viulunsoittoa. Olen opiskellut musiikin tuottajaksi (AMK) ja olen laulaja-lauluntekijä. Omia lauluja olen tehnyt 20 vuoden ajan ja esiintynyt ja kaikkaillut eri kokoonpanoissa. Olen opiskellut myös populaari- ja kansanmusiikin maisterikoulutuksessa sekä suorittanut musiikkiterapian perusopintoja. Tällä hetkellä opiskelen Promus-musiikintekijän koulutuksessa kehittyäkseni lauluntekijänä. Olen harrastanut ja tehnyt töitä myös musiikkiteatterin parissa. Vapaa-ajalla vietän aikaa perheeni ja ystävieni kanssa. Nautin luonnosta ja auringosta! Laulan myös Jenni Packalén & Mikko Kesäniemi duossa ja Valovoima-yhtyeessä.  Omenankukkien keskellä. Kuva Katariina Vestergård. - Kansalaisopistossa opetan, koska rakastan musiikkia ja haluan vie

Luovuudelle mahdollisuus

Kauhajoelta lähtöisin oleva Satu Ojala on maatalon tytär ja tottunut tekemään käsillään sekä tarttumaan toimeen. Kurikan kansalaisopistossa Ojala opettaa pääasiassa ikonimaalausta, keramiikkaa, betonitöitä ja lasitaidetta sekä ohjaa kahta toimintakeskuksen ryhmää. Ahkera kansalaisopiston opiskelija Satu Ojala päätyi aikanaan parturi-kampaajan ja puuverstastyöntekijän urilta tilanteeseen, jossa kouluttautuminen uuteen ammattiin oli edessä. Uusi ammatti löytyikin kädentaitojen parista ja Ojala opiskeli Kankaanpään opistossa esineen suunnittelua ja valmistusta valmistuen artesaaniksi. Ojala oli ahkera opiskelija ja teki opintoja valmiiksi ripeässä tahdissa. - Viimeisen kevään, kun muut tekivät hiki päässä näyttöjään, minä menin Kihniölle lisäoppiin ja nautin lasin muotoilusta, Ojala muistelee. Opiskeluaikana Ojala tutustui ikoneihin, ja ne ovat vieneetkin hänet mukanaan. Opiskeltuaan itse ympäri Pohjanmaata Ojala ryhtyi itsekin opettajaksi. Ikonimaalausryhmä on toiminut Kurikassa jo 10 vu

Kiva että harrastus säilyi maailmantilanteesta huolimatta

Kun koronaviruksen leviäminen pakotti kansalaisopistot sulkemaan tilansa ja keskeyttämään lähiopetuksen, vaihtoehtona opetuksen jatkamiselle oli etäopetus. Kurikan kansalaisopistossa tilaisuuteen tarttui 14 opettajaa, jotka järjestivät etäopetusta 35 kurssilla lähes 400 opiskelijalle. Ajatuksiaan etäopiskelusta ja etäopettamisesta kertovat musiikin yksilöopiskelijat Maiju Rajala ja Anja Piirto sekä kuvataidekoululainen Lilli Lappalainen yhdessä äitinsä Ella Kivimäen kanssa. Opettajien näkemyksistä kertovat kuvataidekoulu TEKEVÄn opettaja Minna Salonen ja naisten liikuntakurssien opettaja Johanna Penttinen. Opiskelijoiden ajatuksia etäopetuksesta Etäkursseille osallistuneilla opiskelijoilla oli vaihtelevasti kokemusta aikaisemmasta etäopiskelusta - osa oli opiskellut verkossa aiemminkin, osa aloitti nyt olosuhteiden pakottamana. Tieto oman kurssin keskeytymisestä harmitti kaikkia opiskelijoita. - Oli mukava tieto, että kurssi sittenkin jatkuu, Maiju Rajala muistelee. Opiskelijat s